زمستان ۱۴۰۱، دبستان دخترانه عارفان، دوره گفتگوهای تحول و تعامل مخصوص والدین

شرح دوره :

این دوره شامل دو بخش اصلی است که در بخش اول به تعاملات درونی انسان با خود و شفاف‌سازی گفتگوهای درونی فرد می‌پردازد، و در بخش دوم به تعاملات بیرونی انسان با دیگران و تعارضات ناشی از آن اشاره می‌کند.

 

سرفصلهای هر بخش به طور مجزا شامل موارد ذیل می باشد:

بخش اول: گفتگوهای تحول

۱. شناخت گفتگوهای درونی و آشنایی اولیه با بستر و معنای گفتگوی ذهنی

۲. انواع گفتگوها و مصداق ها

۳. بستر و کشف بسترها

۴. تغییر بستر و ایجاد گفتگوهای نیروبخش

۵. لزوم خودراهبری و ایجاد بسترهای مناسب

۶. مچ گیری گفتگوهای ریز و تمیز دادن گفتگوها

۷. شناخت گفتگوهای مقاومت زا

۸. دنیای مسئولیت پذیری و خود مسبب بودن

۹. قدم های تغییر بستر و تحقق نیت

بخش دوم: گفتگوهای تعامل

۱. تعارض و ابزار های حل تعارض و کنش موثر

۲. موانع ارتباط: هیجانات، آشنایی با کارکرد هیجانات در دنیای مغز

۳. قدمهای کنترل هیجانات

۴. جای خالی ترجمه گفتگوها به زبان بدون خشونت

۵. تعریف خشونت و تمیز آن از مترادف ها

۶. بخش های مختلف خشونت

۷. گفتگوی احساس و نیاز

۸. اتصال همدلانه

۹. انواع مختلف ارتباط

۱۰. جایگاه نیازها در رابطه

۱۱. توصیف مشاهده و قضاوت

۱۲. ساخت تقاضا

 

اهداف و دستاوردهای دوره:

بسیاری از تعارضات و مشکلات فردی و ارتباطی انسان ناشی از عدم آگاهی نسبت به عوامل دخیل در ادراک و شناخت و نهایتا ایجاد عکس العمل در هر فضای ارتباطی است. اگر ما بدانیم که در فضای ذهنی ما برای تصمیم گیری و ایجاد واکنش چه می گذرد و با خطاهای شناختی و عوامل بسیار موثر دخیل در فضای ذهنی خود آشناتر شویم بسیار بهتر و بیشتر می توانیم فضای ذهنی و تصمیمات خود را مدیریت کنیم.
در کنار لزوم این شفافیت در فضای ذهنی خودمان، نیاز است عوامل موثر در فضای ارتباط با دیگران را نیز بهتر بشناسیم و بیاموزیم که مهارتهای ایجاد یک ارتباط موثر چیست و عواملی که می تواند ارتباطات ما را تخریب کند چه چیزهایی می تواند باشد.
در نهایت امید است که افراد با آموزه های این دوره و تلاش برای تمرین این آموزه ها در زندگی خود، فضای ذهنی شفاف تر و ارتباطات سالمتری را تجربه کنند.

نظرات